29.4.08

ciutadans (1)

Diu Richard Ford, referint-se a la seva novel·la Acció de Gràcies:

...Creia que si situava la novela en este periodo tan lleno de acontecimientos però de algún modo ignorado, podría llamar la atención sobre nuestra laxitud cívica, recordar cuales son nustras responsabilidades como ciudadanos.
¿Y lo ha conseguido?
He fracasado totalmente. Nadie que haya escrito sobre la novela en EE.UU. la considera una novela política. Lo que me ha hecho darme cuenta de que los norteamericanos no están ya interesados en al política, sino deseosos de abdicar de sus deberes como ciudadanos y entregarselos a los expertos, que supuestamente actuan en nuestro nombre pero en realidad lo hacen, en primer lugar, para conservar su puesto, y después para servir los intereses de la grandes fortunas. Los norteamericanos ya no son ciudadanos. Como entidades políticas son seres durmientes, desde un punto de vista moral, y no quieren ser despertados, quieren solamente que se les permita seguir llevando la vida que llevan –trabajando, comprando, enriqueciendoses a expensas de los pobres y de nuestro propio futuro. No es una imagen agradable.

Un pot pensar que això que diu en Ford és cosa dels americans, simplificacions incloses, que aquí la cosa és diferent. Va, va, va: des de quan no som americans? Això sí, amb una mica de retard, encara. I no val que algú recorri al diccionari per explicar el significat de la paraula ciutadans. Quant a experts, en aquest país també anem sobrats, i asseguraria que en alguns casos sense cobrar, que ja és perversió. M’agrada ésser dorments. Quin plaer! Algú diria que tot ve del maig el 68.

4 comentaris:

Júlia ha dit...

...i vols dir que no és així?

Júlia ha dit...

No afirmo, ep. Pregunto.

miquel ha dit...

En el meu cas, ben segur que no. Aquí el maig francès, que jo sàpiga, el van veure ben pocs, una altra cosa són els precedents americans que els francesos, sempre tan pràctics, van voler fer seus.

Montse ha dit...

Dormim o què?