Les paraules abstractes -torno al
tema-, aquelles que no tenen un referent que es pot tocar, pesar,
observar... tenen tantes possibles definicions i manifestacions com
parlants que les fan servir. Amor i odi, per exemple, posseïxen
tantes accepcions i motivacions, sovint inexplicables, com persones els senten i els anomenen: un nombre
infinit de variacions a vegades subtils i d'altres espectacularment
distants.
Avui pensava en la paraula enveja, un
sentiment, una sensació, una abstracció que té molt mala premsa
des de temps immemorials, des de l'origen de les relacions humanes i,
en conseqüència, de les religions. Què són les religions,
antigues i modernes, més que una cerca de qui no ets i no arribaràs
a ser? Enveja en estat pur sovint sublimada sota un vernís de
conformitat.
Crec que m'explico malament i algú
podria deduir que jo considero l'enveja com un sentiment negatiu. Al
contrari, penso que precisament l'enveja ha aconseguit el progrés de
la humanitat en general i dels individus en particular, encara que
potser a vegades se l'anomeni d'altres maneres: ambició, desig,
anhel, superació..., o no se l'anomeni de cap manera i es pensi que
és una altra cosa. Hi ha qui diu que els diners mouen el món. No,
no, és l'enveja; i exemples són tan nombroses i tenen tantes
manifestacions que intentar enumerar seria un acte de supèrbia, una
bogeria. Llegeixo que Bertrand Russell -què o qui devia envejar
ell?- deia que l'enveja és la principal causa que impedeix assolir
la felicitat. Completament d'acord. Algú coneix algú que sigui
feliç que no sigui un infeliç? Ah, si fóssim feliços..., viuríem
en un món completament primitiu, elemental, estàtic. L'enveja ens
salva cada dia de la barbàrie, de la mort mental i volitiva, potser
als menys ambiciosos cada setmana o cada mes.
2 comentaris:
l'enveja i la vanitat, tot i que potser són el mateix...
no són ben bé el mateix, però poden arribar a funcionar amb el mateix resultat. Paradoxalment, la humilitat se sembla a vegades més a l'enveja.
Publica un comentari a l'entrada