5.2.06

més enllà dels papers

A ima(t)ginari ens donaven noticia fa uns dies de l’exposició de fotografia Entrellibres d’Abelardo Morell que podem veure al Palau de la Virreina i que s’ha prorrogat fins al 5 de març (jo em quedo amb la foto “diccionari obert”, que es pot saltar per dalt i traspassar per sota, i amb la torre de Pisa per a invidents). Si us passeu per allà aquests dies, us trobareu amb una interessant mostra de gegants centenaris d’arreu de Catalunya. Aquesta trobada estàtica, del 5 al 12 de febrer, s’ha organitzat amb motiu dels 100 anys dels gegants vells de la Plaça Nova i s’inscriu dintre de les activitats de les festes d’hivern de Barcelona dedicades a santa Eulàlia. Aquest any, com que l’ajuntament no es vol gastar massa diners, la majoria d’actes de les festes es relacionen amb els nens, que sempre queda bé i deixa content petits i grans, però no gaire als qui es troben entremig. Però la ciutat és pobra i els impostos escassos i tenim molts patrons i patrones.
Segur que abans d’anar a la Virreina ja haureu passat pel palau Moja, en altres temps propietat del negro Domingo i que del 5 de febrer al 12 de març acull els papers de Salamanca o de sant Cugat o de la dignitat; en fi, els papers. Avui les cues sembla que han estat importants.


















I mentre em centro en el nostre petit món dels papers i del folklore, segueixen les reaccions pels dibuixos de Mahoma. Han continuat els assalts a Beirut, mentre l’Exèrcit Islàmic de l’Iraq ha proposat que es segrestin ciutadans danesos i que se’ls talli en tants trossos com diaris han publicat les caricatures del profeta i els clergues més radicals atien la gent mentre els moderats no hi poden fer res per aturar-la. Crec que s’equivoca qui pensa que tot l’assumpte ve provocat pels dibuixos i que ara només cal prendre posicions al costat de Dinamarca i de la llibertat d’expressió o mirar d’entendre les raons concretes de determinats grups musulmans. Això és una anècdota més de la història de la humanitat, al llarg de la qual s’han anat bastint els fonaments de les diverses cultures d’una manera unidimensional. Ja us deia en un post anterior que quan una civilització basa els seus fonaments en el sobrenatural, en el que ve del cel i és de difícil explicació, difícilment pot construir la resta del seu edifici cultural sobre elements més raonables. Això, que ara passa allà, forma també part de la nostra història occidental, però aquí es van conservar només una part dels fonaments i ara el nostre fonamentalisme és una mica més divers, per bé que a mi em continua semblant insatisfactori. Sigui com sigui, són ells i no nosaltres qui a base de temps potser canviaran les bases dels seus edificis, tot i que no en sóc gaire optimista, perquè ja sabem que els artífexs de les cultures, aquí i allà, igual que els arquitectes de les cases, tenen tendència a acabar pensant que la seva obra és la millor.Volia acabar aquesta part del post amb un vincle a una entrevista a Naser Khader, diputat social liberal danès musulmà, però no m’apareix en l’edició digital del diari, així que em limito a copiar, amb el que comporta la descontextualització i la fragmentació, una de les seves respostes: “No vaig sentir molta cosa. Vaig pensar que tot el món ha de tenir dret a pintar el que vulgui. No em va ofendre. Vaig pensar que el dibuix de Mahoma amb la bomba era massa, però que la resta eren molt divertits. Hem d’acceptar l’humor. També a la religió. Puc entendre que a algú no li agradés la bomba. Però els islamistes no volen ni tan sols que es pinti Mahoma de manera neutral. El principal problema de l’islam no són els dibuixos. El principal problema de l’islam és l’11 de setembre, el que va passar a Madrid, el que els terroristes musulmans fan a l’Iraq quan maten persones innocents. Aquest és el seu principal problema. Hem d’ocupar-nos d’això i no dels dibuixos. Els dibuixos són secundaris. I per això dic que si vols sentir-te ofès, t’has de sentir ofès per aquests crims i no pels dibuixos. A més, si una persona que no és musulmana fa aquests dibuixos, quin problema hi ha? No pots demanar als altres que facin el mateix que ordena la teva religió.” És possible que Naser Khader porti massa temps a Dinamarca i ja no capti l’ona de la seva cultura d’origen?

7 comentaris:

estranya ha dit...

Per què a tu et deixa publicar i a mi no? :-(

Per què a tu et poden deixar comentaris i a mi no? :-(

Ho sento, m'havia de desfogar! Si vols, ja pots esborrar el comentari per spammer...

Xurri ha dit...

Si haguéssim malbaratat menys al absurd fòrum - per tal de construir d'estrangis un innecessari port esportiu - ara no hauríem de fer les rebaixes del tio paco per les festes de la pobra Eulàlia.

Respecte als disturbis musulmans, jo no se, no se si es que no entenc la llibertat d’expressió o es que no sóc tan demòcrata com caldria, però no crec que defensar el dret a dir el que hom pensa de una tendència religiosa sigui el mateix que fer-ne un dibuix clarament ofensiu. No crec que es vulneri cap dret procurant no ofendre al pròxim. Com no crec que sigui llibertat d’expressió deixar que la COPE i els PPros la vagin dient cada cop més grossa i més falsa només per crispar.

Crispar, crispar, crispar. La consigna dels que guanyen (DINERS!!! – és obscé!) amb la confrontació.

Que no entenc que per una bandera es mati ningú, encara menys crec que per un dibuix es posi a risc cap vida. Que hi ha massa ira i testosterona desbocada cercant excuses per explotar. Que hi ha massa guany econòmic derivat de moure masses d’una punta a l’altre.

(ai, i ara no em diguis que me la jugo, si us plau).

Albert ha dit...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
Albert ha dit...

Em sembla que comparteixo força el comentaro de Xurri, però la pregunta que em sembla que no es respon fàcilment és: i què hi hem de fer? No parlo del cas concret (o no només).

miquel ha dit...

Ja ho saps, estranya, pots desfogar-te sempre que vulguis (i no tinc complex de papa)

Jo, xurri, hi ha moltes coses que no entenc perquè m'és impossible posar-me en la pell dels altres, encara que m'ho intentin explicar. No m'agrada el menyspreu ni l'ofensa (de la mentida política no cal que en digui res), però el que no admeto en cap circumstància és la violència física que porta a la mort ni la manipulació de masses per interessos econòmics i partidistes. No continuo perquè el que dic és massa simplista i hauria de ser una conversa llarga i pausada (i sense crispacions).
No et preocupis, avui no te la jugues.

Em sembla, albert, que hi podem fer poca cosa. Jo al menys no sé com combatre el que em resulta absurd. I espera't, ja veuràs quan s'escalfi una mica més l'assumpte d'Iran. Alguns són bojos.

Xurri ha dit...

Ja, es que la violència física és molt difícil d'imaginar (especialment per gent que -com nosaltres- no l'hem vist d'aprop garebé mai). I ja, sona simplista, però no ho és.

Bé, m'alegro, que avui no me la jugui :o)

miquel ha dit...

Els que ara se la tornen a jugar són els francesos. Són bojos aquests francesos... o no és això?