Se sol dir que a l'estiu no es fan
estrenes de cinema interessants; una llegenda com qualsevol altra
que, en tot cas és una realitat a la televisió, que si continua
funcionant durant aquests mesos deu ser perquè hi ha alguna llei que
desconec que l'obliga a no aturar les emissions i es vengen amb els
espectadors.
La setmana passada vaig veure una
pel·lícula de dibuixos que em va semblar molt interessant: Del revés (Inside Out). Deixant de banda el desenvolupament detallat de
la història (opinable) i la qualitat tècnica (indiscutible),
l'argument se centra en una família (pares i filla) que es
traslladen del poble a la ciutat i explica els primeres dies en la
nova ubicació. Aquest és el pretext, però la novetat rau en uns
altres personatges: les emocions. Les emocions agafen carn (o dibuix
en moviment) i des del seu món -espectacular i complexa creació-
actuen en la vida de la família (a la pel·lícula es focalitza
sobretot la nena), guarden els seus records o els destrueixen...,
etc. La protagonista principal és l'alegria, però també intervenen
la tristesa, el fàstic, la ira i la por que, esclar, en el procés
d'adaptació a la ciutat tenen més volada que quan eren al poble. Em
resulta impossible transmetre els focs artificials imaginatius de la
pel·lícula que, per cert, no sé a partir de quina edat es pot anar
a veure, no pas els nens gaire petits, que es quedaran més aviat amb
la tristor que amb cap altra cosa. Potser el que sorprèn és que
apareguin únicament cinc emocions, perquè la vida és molt més
complexa, si no en qualitat, sí en quantitat emocional. Estic segur
que qualsevol de nosaltres afegiria sense pensar-ho gaire unes
quantes emocions més: tendresa, enveja, odi... La veritat és que
quan planejaven el guió sortien moltes més emocions, no recordo
exactament quantes, però passaven de la vintena, però van acabar
pensant que el públic es faria un embolic amb tanes emocions
representades pels corresponents personatges; a més, jo suposo que
fer-los intervenir tots tendiria paradoxalment a la simplificació o
a acabar construint una pel·li llarguíssima; per altra banda, la
majoria dels humans veiem en els altres tres o quatre emocions
bàsiques quan els caracteritzem, i sóc generós.
Avui he anat a veure Peter Bogdanovich.
Dic el nom del director perquè les seues tres primeres pel·lícules
-o gairebé- em van robar el cor en el seu moment, a principis dels
70: La última película, ¿Qué me pasa, doctor?, Luna de papel.
Després vaig seguir molt irregularment la seua filmografia. Lío en
Braoadway (She's funny that way), la
seua darrera producció després de set anys sense estrenar res (un documental, de fet), és
una comèdia d'embolics d'un
ritme intens amb picades d'ullet, com solia ser habitual en el
director, a altres films. La sensació general que he tingut és que
es tractava d'una obra antiga, com un retorn al passat amb petites
concessions al present. Potser és aquesta sensació que ha fet que
alguns crítics fessin valoracions negatives; jo, en canvi, m'ho he
passat molt bé, en part pel
meu autoreconeixement com a espectador en altres èpoques,
i en alguns moments, cosa estranya darrerament, fins i tot he rigut.
Que els meus riures no sempre
coincidissin amb els dels altres espectadors no té cap importància,
com no la té que no em costi gaire oblidar detalls de la
pel·lícula, no pas el detectiu, pare de l'autor teatral, ni..., en
un lapse de temps curt fins i tot pels meus paràmetres habituals.
2 comentaris:
Per molts sentiments que trobis a faltar, a "Inside Out" (i potser a la vida) només n'hi ha dos que tallen de debò el bacallà. Una pel·lícula per treure's el barret!
I gràcies per recordar-me que Bogdanovich també havia estrenat. Aquesta és la pel·li que ara em ve de gust.
No n'estic segur del sentiments de la vida, Allau; mai no he sigut gaire bo a l'hora de destriar.
Ja ens explicaràs des del blog que t'ha semblat aquest darrer Bogdanovich
Publica un comentari a l'entrada