Em fixo en la gent que demana al
carrer, en els que s'estan en un lloc concret, sense moure's, i en la
gent que passa, passem, pel seu costat. No tinc cap interès ara de
entrar en consideracions socials, polítiques o morals, sinó
únicament en la descriptivitat superficial i en algun aspecte
filològic o literari.
La primera divisió que es pot fer
(prescindiré de si es troben a les portes dels supermercats, dels
bancs o caixes o en qualsevol altre lloc) és entre els drets i la
resta. Entre els segons, els asseguts, els agenollats, els de
postures inversemblants, els asseguts amb gos o gat (ara fa temps que
no veig altres animalons, com els ànecs)... Podria haver-me
estalviat tota aquesta enumeració i passar directament al tema: els
cartells. Entre els cartells, dos grups: curts i llargs. Un dels més
comuns entre els primers és el que diu simplement: Tinc gana (ho he
escrit en català, però ara mateix no en visualitzo cap en la
memòria en aquesta llengua). Em sembla una frase d'una claredat i
efectivitat total, cap ambigüitat, una crida directa a resoldre una
situació de supervivència immediata. Entre els cartells llargs,
sovint hi ha una tendència a l'acumulació de desgràcies: Sóc
diabètica, el meu marit està a l'atur, tinc dos fills amb tumors
cerebrals que necessiten... Malgrat l'acumulació de tragèdies,
m'atreveixo a pensar que aquesta literatura de la necessitat no
aconsegueix tanta solidaritat com el primer tipus de cartells. Siguin
uns escrits o altres, el que m'ha semblat és que la gent que passa,
té tendència a no mirar, o a fer veure que no mira, a no llegir, a
ignorar, de manera que la literatura del cartó acaba tenint una
efectivitat limitada.
Però, i si la gent mirés els cartons?
I si una altra literatura arribés als cartons? Fa uns dies em va
arribar un vídeo a través de WhatsApp que fa uns anys que corre i
que em consta que ha emocionat a força gent. Feu-li una mirada si no
el coneixeu.
Evidentment, aquest vídeo en concret
no té cap sentit a Espanya, com no el tindrà a Catalunya quan hi
hagi l'ONCC. Feta aquesta consideració prèvia, per què el segon
cartell és suposadament més efectiu que el primer? La situació del
personatge és exactament la mateixa. El cartell, a més, només
serveix per determinats dies, els bonics; i els altres dies? El cec
no pot veure el dia, per què diu que és bonic? I els que el poden
veure, menyspreem la intensitat dels altres sentits del cec? Per què
el cec no en parla d'aquesta altra intensitat? Després de preguntes
semblants, vindria la definitiva: per què aquest cec, que, com ja
s'ha dit, no pot ser català ni espanyol, necessita viure de l'atzar
de les almoines? Ah, la poètica dels textos! Ah, el poder de les
paraules! En bona mesura la realitat existeix o es transforma sense
canviar a través de les paraules? Veritat o mentida segons les paraules? Ho escoltem i ho veiem cada dia.
2 comentaris:
fa temps que volta aquest i altres vídeos semblants, no són reals, si nó preparats i es nota, Jo mateix vaig fer un retol similar per a un noi que demanava a la vora de casa (per cert que ha desaparegut fa temps), no va funcionar, i és que una cosa són els videos i una altra la realitat, la dura realitat del carrer.
Esclar que no són reals, Francesc. Les focalitzacions al carrer són més ràpides, hi ha altres coses a mirar i fer.
Publica un comentari a l'entrada