Proliferen les
exposicions de fotografies, i més que passen desapercebudes. La
fotografia com a art -també per penjar a la paret-, la fotografia
com a forma de narrar, la fotografia com a expressió poètica, la
fotografia com a reflex o interpretació de la realitat, la
fotografia al servei del consum, la fotografia com a testimoni de la
història, la fotografia com a instants de la pròpia
quotidianitat... Primer pla, retrat, paisatge, natura morta... són
apreciacions tècniques que no tenen cap importància en aquest món
saturat de imatges en què qui més qui menys s'ha convertit en
consumidor i en protagonista i sovint mira les imatges, les seues i
les dels altres, amb cansament, amb desconfiança, com si fossin els
versos de cada dia -pèrdua de temps- que rarament es converteixen en
poema perquè no són més que colors o blancs i negres
desentrellaçats. Però no sempre.
Una història, la d'Aberto García-Alix a la Virreina. Una història sòrdida sense final, en blanc i negre, directa, trista i triomfant, d'èxits i fracassos -l'autor ho sap-, de fragments lúcids i desenfocats. Moments d'una mirada personal que remet a una moguda, central i marginal, que encara cueja però que ja és història.
A la planta baixa, un
mosaic de moments, d'històries, que formem part de la història que
encara es va gestant de l'Afganistan: Guillermo Cervera i el seu
Bye-bye Kabul. Tradició i modernitat; assimilacions i rebuigs;
renúncies, però també esperances. Alegria de viure. Futur incert
de nens, homes i dones, com a tot arreu, però diferent, més llunyà,
més exòtic, més perillós.
Més amunt, al Palau
Robert, Jaume de Laiguana, procedent de la publicitat, creador de
vídeos de Shakira... presenta 158 imatges d'un virtuosisme extrem,
malgrat l'aparent senzillesa i proximitat d'alguns retrats. Humanitat
que contemplem però a la qual no pertanyem. Exercicis d'estil –
superba la sèrie per als Jocs de Pequín- que poden desanimar el
fotògraf aficionat de cada dia sense la imaginació o els mitjans
dels mestres. Enmig del glamur, denúncies del nostre temps que
poden quedar diluïdes per la brillantor formal i metafòrica.
A la sala del costat,
els Premis Lux. Imaginació, tècnica i equilibri(s), cerca de la
perfecció al servei de les empreses, sempre amb el segell de creador
que busca el reconeixement.
En sortir del Palau, la Pedrera, ja sense exposicions, amb la sala petita convertida en un bar. Més avall, Salvador Serra anuncia que deixa el passeig de Gràcia.
2 comentaris:
T'he d'agrair aquesta mirada lúcida que fa arribar al meu estudi unes percepcions que dins meu prenen cos i s'associen amb noves idees: "si jo pogués fer..."
Moltes sensacions i no totes fora de l'abast, perquè puc percebre la pedra descrita i l'establiment que plega. Fantàstica la teva descripció viscuda.
Gràcies, Olga. Ai, si jo pogués fer i ser menys contemplatiu... :-)
Publica un comentari a l'entrada