15.5.14

visibilitat escultòrica


Al centre de la plaça hi ha el monument, que és una mica cursi...

Segons va dir el senyor Parellada a Josep Pla

Reprenc el fil encetat fa uns dies i que també pot lligar amb el d'ahir, el d'aquests llocs de Barcelona que per raons diferents apareixen poc en les converses barcelonines. A diferència dels Jardins de Jaume Perich, el conjunt escultòric a què fa referència el senyor Parellada no només es troba ben a la vista, sinó que és un dels més antics que es conserva a la ciutat. Potser té la desgràcia, com altres monuments, que queda al mig de la calçada i la gent no s'hi pot apropar suficientment per admirar o denigrar els detalls. Hi fem una mirada i passem més o menys indiferents per la seua dreta o per la seua esquerra. Va, ens hi acostarem una mica. Comencem per la inscripció:

 
B. DE QUIRÓS / MARCHEIS / CAMPO SAGRADO / CIVITA BARCINO / A.D. MDCCCLVI . DESPUÉS DE DIÓS LA CASA DE QUIRÓS




I ara permeteu-me que sigui excessivament llarg per als qui tenen la intenció de continuar llegint. M'ho permeto perquè no teclejo sinó que copio. Adverteixo, a més, qui si algú no en té prou, puc continuar. Sigui com sigui, espero que la properera vegada que passeu per la vora del monument li dedicareu com a mínim una salutació, admirativa o pejorativa, mai indiferent.
L’1 de juny de 1856 s’inaugurà al Pla de Palau la Font del Geni Català, com a homenatge al capità general José (sic) Bernaldo de Quirós, marquès de Campo Sagrado, qui va promoure la portada d’aigües de Montcada en uns anys de sequera aguda. Per això, l’escut nobiliari del marquès figura en un lloc destacat del monument amb la inscripció: "Después de Dios, la casa de Quirós". El projecte del monument és de l’arquitecte Francesc Daniel Molina i les estàtues van ser realitzades pels germans Baratta di Leopoldo, marbristes italians que aleshores treballaven a Barcelona. Les quatre estàtues laterals simbolitzen les quatre províncies catalanes i els quatre caps de lleó que ragen aigua per la boca, els rius Llobregat, Ter, Ebre i Segre. La figura que domina el monument i li dóna nom representa el geni català, i alguns autors asseguren que no és obra dels germans Baratta, sinó de Josep Anicet Santigosa, que ja havia intervingut pocs anys abans en la columna dedicada a Galceran Marquet. Inicialment va ser realitzada completament nua. Però pocs dies després de la inauguració, com que, segons explica Puig i Alfonso, "anaven dones a processó feta a prendre vistes de la gentilesa de formes de l’esmentada estàtua", el bisbe de la diòcesi va intervenir davant les autoritats i, muntant de nou les bastides retirades poc abans, van castrar-la a cops de martell i a cuita-corrents es va haver d’improvisar un plec de draperia que, durant més d’un segle i mig, va tapar la part pecaminosa de l’estàtua. Després de la Guerra Civil, la font va ser reparada per l’escultor Frederic Marès, qui va afegir uns trossos que s’havien trencat de les ales, els peus, les mans i l’estel i la palma que aquestes sostenen, però va mantenir el púdic tapall. Aquest va ser retirat a mitjan anys vuitanta, i va quedar a la vista l’entrecuix mutilat del geni, només amb testicles, fins que, en començar els anys noranta, una restauració promoguda per la Campanya municipal per a la Protecció i Millora del Paisatge Urbà va afegir-li, a manera de pròtesi, un penis que semblava un tub, realitzat amb resines per un picapedrer. Alhora, van substituir també amb resines les parts que Marès havia refet a la postguerra i que s’havien separat del bloc principal per l’acció dels elements. Totes aquestes resines van ser retirades finalment en una restauració molt rigorosa realitzada entre els anys 2007 i 2008 per un equip de sis restauradores dirigides per Mercè Marquès. El nou modelat dels trossos de les figures ocupats per les resines retirades i algun altre que no s’havia refet en la poc seriosa reforma de 1990, va ser realitzat amb fidelitat a partir de fotografies antigues, per Abel Vallhonesta i la realització en marbre a partir del modelat, i la seva fixació en les figures, va ser obra de l’escultor Ferran Regàs. Es van respectar aquelles parts que havia refet Marès de manera diferent a l’original, com les ales dels cavalls que inicialment havien estat com de papallona.
En la dificultosa deliberació sobre què fer amb el penis castrat del geni, es va decidir retirar-li l’afegit de 1990 i deixar-lo sense, com l’Hermes de Praxítel·les, que té unes proporcions semblants a les del Geni, ja que no es disposa de cap dibuix de l’obra original i és impossible saber, per tant, quina forma i tamany li havien atorgat els escultors que van crear-lo. Qualsevol incorporació en aquell lloc seria tan imaginativa i poc respectuosa com la que va exhibir de 1990 al 2007.
Alhora, el departament municipal d’Arquitectura i Projectes Urbans, responsable de la restauració, va fer una neteja de fongs i va substituir la instal·lació d’aigua. També es van fer noves, en bronze, les lletres de la placa al·lusiva al Marquès de Campo Sagrado.
Tot i l’impressionant treball de recuperació, el monument és una obra molt castigada pel pas dels anys i potser algun dia caldrà plantejar-se si dur-la al museu i substituir-la per una còpia nova.
 

2 comentaris:

fra miquel ha dit...

S'agraeix la informació, Miquel.
Hi passo de tant en tant pel seu costat. Però en moto. De manera que m'és difícil fixar-me en detalls. Un cop que hi passava en qualitat de caminant, li vaig fer una foto. Em cridava l'atenció l'estel que aguanta sobre el cap.
Ara sé alguna cosa més d'aquesta figura gràcies al teu post.
abraçada

miquel ha dit...

No et pensis, Miquel, jo durant nou anys hi vaig passar cada dia -anava a la feina- i en sabia ben poca cosa. la pedra sovint és muda, fins que un dia t'atures i preguntes.
abraçada