Com que és diumenge, continuo amb la
història de la sardana de l'Esbart torroellenc. Afegeixo un text del
llibre de Jordi Lara que amb els altres dos que apareixeran en
diumenges successius, conformen una síntesi de la història de la
sardana i de la cobla -una cosa porta a l'altra?- que es podria
titular Perversitats i que trobo absolutament intel·ligent i d'una
qualitat divulgadora que pot agradar tant els entesos com els
nouvinguts, o els despistats. Aquest diumenge afegeixo un vídeo per
als qui no tenen clar què és el tible. Apa!
“El tible és
pervers, però qui aprèn a estimar el tible es fica tota la cobla a
la butxaca. Perquè el tibles és el desllorigador tímbric de la
cobla. La sal del seu caràcter. Un tible encabritat és d'una
potència que tomba. Ell és el veritable artífex de la màquina
d'espavilar ocells de nit, que diria nl'avi, i no és gaire aventurat
suposar que sense la cobla, sense el conjunt que reclama una xeremia
per a la tessitura alta, el tible no existiria. “M'agrada sentir la
sardana de lluny...”, escrivia Sagarra, maliciosament ambigu.
Deuria sentir el tible, més que res. Al pla, i amb vent a favor, es
fa sentir d'uns quilòmetres lluny.
Hem d'aprendre a
estimar el tible. I llavors, gelosos d'un plaer que ens ha costat,
tot el demés, tot el que va ordir en Pep Ventura, seguirà com una
propina: estimarem la tenora sense que la diva hipotequi la nostra
capacitat sentimental; estimarem el flabiol amb el tamborí, que
vetllen perquè la cobla no oblidio mai que va ser creada per a la
dansa; estimarem les trompetes, que a la cobla són el signe
inequívoc de la idiosincràsia del compositor (casernàries les
d'Agramon, patriòtiques en Morera, èpiques en Quimet Serra,
místiques en el fill Lamote...); estimarem el trombó, l'aneguet
lleig tants anys desaprofitat, però capaç de tornar redoblat l'amor
amb què el compositor vulgui tractar-lo; i el fiscorn primer, amb
aquella catxassa de rector bonàs, “el sofregit de la cobla”, en
deia algú; estimarem el segon fiscorn pel que té de sofert, víctima
principal de formar part d'un conjunt popular, és a dir,
estalviador, resistint estoic tants compassos d'acompanyament sense
reposar; i finalment estimarem el contrabaix, la verra de tres cordes
amb perfil de pera, que a les sardanes de plaça és tant un
contrabaix com un bombo, i això explica que la cobla sigui una
formació pensada per fer ballar que no té, a la base, instruments
de percussió... La imatge que em ve al cap, tot l'engranatge en
moviment, canya i metall, és la d'una trepa de joglars esbojarrats
que volguessin escapolir-se d'un disciplinat escamot militar. A ple
rendiment, en tutti, en viu i en directe, el resultat del conjunt és
una descàrrega tragicòmica, l'esclat d'un cor mixt de goles
constipades. En la perversitat mateixa reposa l'encant: la cobla sona
diferent i només per això mereix existir. Hi ha coses en aquest món
que els músics només poden dir amb el so agredolç de la cobla.
(...)”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada