15.9.10

voluntat de servei

Déu, quin petit enrenou amb Lorenzo Bernaldo de Quirós, que suposo que és conegut a Catalunya a partir d‘un article de Juliana a “La Vanguardia”. En Francesc el va citar al seu bloc i els comentaris van convertir-se en l’efervescència d’un sidral. Avui l’esmenta la Lola. Total, l’home parla de federalisme, el que passa que és del PP i parla des de Madrid i això sí que és notícia, acostumats com estem no només a la incomprensió sinó a l’atac, rarament a la indiferència. Aquí les converses sobre el federalisme pugen i baixen, com les d’un concert econòmic reparador i les de l’independentisme que darrerament pugen més però que no passen de ser matèria literària, de moment. I em temo que la cosa continuarà així per molt temps, quan dic molt temps vull dir exactament això, encara que la concreció sigui vaga, com no pot ser d’altra manera. En resum, com acaba la Lola : "Tot plegat perquè una amiga que no segueix ni de lluny la política, m'etzibi: Guanyarà en Mas i pactarà amb el PP, i aquí paz y luego gloria. Què? Quina pel·lícula anem a veure avui? Sense cap rubor."

En fi, una vegada més, sabedor que els enllaços els obre poca gent, deixo aquí el text original de L. B. de Q. que va originar l’article de Juliana que a la vegada ha originat altres escrits, com en aquells memes que ja no s’estilen i que qui sap si fins i tot els detractors trobem a faltar.

La sentencia del Tribunal Constitucional sobre el Estatuto de Cataluña ha creado una enorme polémica que puede desembocar en una crisis institucional. De un lado se exige la aceptación por parte del Principado de la resolución del máximo órgano jurisdiccional del Estado; de otro se considera que esa decisión atenta contra la voluntad mayoritaria del pueblo catalán expresada en referéndum.
Guste o no, esta situación plantea un problema de primera magnitud en tanto que las fuentes de legitimación de las pretensiones catalanas y las del TC son diferentes. En este contexto, el enfrentamiento entre las demandas políticas de Cataluña y el marco institucional vigente tienen una difícil solución y ponen en cuestión el modelo de organización territorial del Estado alumbrado por la Constitución de 1978. Éste es el fondo de la cuestión y resolverlo es de una extrema complejidad.
De entrada da igual, permítaseme la licencia, que un texto constitucional declare que sólo hay una nación, la española; también da igual el recurso a razones históricas para justificar las pretensiones integradoras o particularistas del todo o de una parte. Del mismo modo es irrelevante declarar que el único poder constituyente es el conjunto del pueblo español.
Posible solución
Cuando la mayoría de la población existente en un territorio determinado aspira a constituirse en Estado o en algo muy parecido y se siente justa o injustamente tratada por el resto, ése es un hecho de extrema gravedad. Ante este panorama, la respuesta clásica de los gobiernos centrales era suspender la autonomía de las administraciones sedicentes u obligarles por la fuerza a permanecer dentro de la estructura unitaria o descentralizada del Estado. La otra alternativa ha sido permitir la disgregación pacífica de la vieja estructura territorial, léase el caso de la antigua Checoslovaquia.
A estas alturas parece improbable que un Estado democrático en un entorno como el europeo sea capaz o esté dispuesto a recurrir a una suspensión del autogobierno de una región o de una comunidad autónoma o a una intervención militar para evitar la secesión de una parte de su territorio. Es más, la amenaza de usar esas dos armas tiene un escaso poder disuasorio.
Tampoco es posible que, en un escenario de economías abiertas, un Gobierno central empeñado en preservar su unidad sea capaz de asfixiar económicamente a la parte que quiere o aspira a disgregarse.
El coste y las competencias
El Estado moderno, tal como se alumbró hace cinco siglos, está en crisis y resulta muy complicado mantenerlo con sus viejas prerrogativas en contra de la voluntad de quienes lo integran. Desde esta perspectiva, su capacidad de recabar la lealtad de sus súbditos depende sólo de la persuasión, de ofrecerles fórmulas de integración atractivas.
En un mundo económicamente integrado, el tamaño del mercado de un país es más grande, mucho más grande, de lo que lo es su dimensión política. En el caso extremo, en el que las fronteras son totalmente irrelevantes para las interacciones económicas, el tamaño del mercado de cada país es el mundo. La evidencia empírica demuestra que cuanto mayor es la apertura internacional de un territorio, su viabilidad tiende a volverse independiente de su dimensión.
No es una casualidad que la existencia de la NAFTA hiciese el separatismo de Quebec más fácil y menos costoso. En una Europa con libre circulación de bienes, servicios y capitales, cualquier estructura territorial puede sobrevivir salvo que cometa el error o el suicidio de volverse autárquica. El coste de la independencia disminuye con la globalización de la economía.
Con independencia de la cuestión catalana, lo cierto es que los estados europeos contemporáneos, en su forma tradicional se ven amenazados por dos movimientos. Por un lado por el traspaso de competencias hacia una entidad supranacional, la Unión Europea; por otro, por una transferencia de poder hacia las administraciones periféricas, regiones y municipios. Esta tendencia será imparable salvo que se produzca una vuelta generalizada al proteccionismo en Europa, lo que es poco probable.
Ante este panorama es necesario plantear formas imaginativas, flexibles y no coercitivas de integración política, lo que exige convencer a los teóricos o reales secesionistas, independentistas o llámeseles como se quiera de las ventajas de la unión. En otras palabras es preciso recrear o reinventar el esquema de Las Españas.
Por último, es impensable buscar un acuerdo institucional estable sin modificar de manera radical ese mecanismo de transferencias interregionales. Al margen de unos mínimos, no todas las regiones del país tienen que tener los mismos servicios públicos o idénticas prestaciones sociales como tampoco una similar presión fiscal. Este uniformismo es incompatible con la propia esencia de un sistema descentralizado, es ineficiente y además crea agravios, sobre todo en épocas de crisis. Las zonas ricas del territorio nacional no tienen por qué subvencionar a las pobres, lo que además no ha servido para avanzar en la convergencia real entre las regiones españolas sino para crear mecanismos de clientelismo político pagado con el dinero de otros.
En suma, la cuestión catalana no es una anormalidad española sino el resultado de una estructura de organización territorial del Estado que no se adapta a la realidad de los tiempos. Así sucede en otras entidades políticas. En el caso de España resulta evidente que el Título VIII de la Constitución ya no da más de sí. Si el problema de Cataluña no se afronta con inteligencia y racionalidad, el andamiaje de eso que llamamos España puede saltar en pedazos.
Lorenzo B. de Quirós, miembro del consejo editorial de el Economista.

9 comentaris:

Albert ha dit...

Bony!

kika ha dit...

carai, que bo! ara vaig a llegir els altres!
tenia moltes ganes de sentir dir això. a veure si se l'escolten!

lola ha dit...

Gràcies per l'enllaç i la cita, Pere.
Fa la impressió que el tal Bernaldo té l'encàrrec d'allò que en diuen aixecar ponts. Després de tot, "con la que ha caído", alguna idea llaminera han de vendre per iniciar una nova etapa històrica on Catalunua, de moment, pugui recuperar el protagonisme que es mereix dins del marc estatal de les Espanyes, bla, bla, bla. I tots contents fins d'aquí a vint o trenta anys.
Tot i així, ja es veurà; la crisi és tan fonda, em fa l'efecte, que pot fer trontollar totes les tàctiques i estratègies. I, llavors, els sentiments, que han quedat molt tocats i remenats, -aquí hi ha el mal-, poden aflorar de cop.

Clidice ha dit...

si més no una cosa és clara: la independència és possible, no ha de ser excessivament traumàtica i l'atomització dels estats actuals, comptant que hi ha la UE, comportaria una millora substancial en la gestió, per proximitat i especificitat, i unes quotes solidàries més justes, que no obliguessin a arribar l'extrem d'haver d'endeutar-se per tal de satisfer-les com està passant ara mateix a Catalunya.

Alemanya va haver de "satisfer" un 4% del PIB per la 2a GM, nosaltres "satisfem" (poc satisfets, no cal dir) un 9,2%. Aquesta xifra és un escàndol i en comptes d'adonar-nos-en ens aturem en anècdotes de si català a la universitat o altres "curiositats".

kika ha dit...

ja m'he repssat tots els links avui. m'ha agardato molt tant l'original com els comentaris. diu tantes veritats que no em pensava mai setir de boca de cap espanyol, i menys encara del pp.
de fet, pensant en el que diu la clidice, la llastima és que aquest senyor no sigui del psoe, perquè llavors encara podriem tenir l'esperança de que li fessin una mica de cas.
no tant en fer tot el que proposa si no en veure la situació tal com la veu ell, és clar!
moltes gràcies per compartir aquest descobriment, que entre altres coses diu que res de tancs! :-D

pere ha dit...

Ja veus, Albert.


Kika, com pots imaginar, en escriure, més ben dit, en copiar, aquest apunt pensava també en el que deies l'altre dia sobre els tancs. De tota manera, jo no els descartaria, que això és el que diu un senyor que no crec que sigui gaire representatiu del pensament general i en aquesta península encara corre molt de boig.

Era inevitable citar-te, lola, de fet cal considerar que aquest apunt és un annex al teu, per als qui no havien llegit les paraules d'aquest senyor que Juliana em sembla que diu que va trobar buscant amb un llum d'oli com aquell filòsof que es deia... Com oblido els noms!
Sobre el futur més immediat, malgrat els neguoits personals o precisament per això, no se m'acut ers més en aquest moment que repetir la frase de la teva amiga. Ja ho anirem veient.

D'acord, d'acord, Clidice, la independència és possible i les argumentacions fins i tot poden ser convincents. La qüestió, però, més enllà del per què, és quan i com.

F.Puigcarbó ha dit...

Hola Pere, arribo tard, es que dfissabte casem la petita i aquesta setmana vaig de bòlit (era bòlit oi?) que sinó la Montse em renya.

El comentari de Quiros sorpren perque es diu desde Madrid i un senyor del Pp. De totes maneres de moment només conec a dos Federalistes en tot España, pascual Maragall i Bernaldo de Quirós, i amb tan poc personal poc hi ha a fer.

salut

pere ha dit...

Ostres, Francesc, us traieu la nena de casa! Que siguin feliços, amic.
Sí que sorprèn que des de Madrid i del PP algú digui això. Aquest senyor es veu que no té cap interès a fer carrera política. Que la cosa va per lalrg ho sabem perfectament, crec.

pere ha dit...

Ostres, Francesc, us traieu la nena de casa! Que siguin feliços, amic.
Sí que sorprèn que des de Madrid i del PP algú digui això. Aquest senyor es veu que no té cap interès a fer carrera política. Que la cosa va per lalrg ho sabem perfectament, crec.